Kamis, 20 September 2012

HARTAWAN MASUK SURGA

     Pada zaman dahulu , ada seorang lelaki kaya raya . Namun ia sangat kikir. Harta dan kekayaannya tidak pernah di gunakan untuk berderma. Lelaki itu lebih suka mabuk dan beroya-foya . Hampir semua perbuatan dosa sudah pernah di cobanya. 
     Pada suatu hari , lelaki itu mengadakan pesta . Pemuka agama menghadirinya . Namun, lelaki itu tidak memperdulikannnya . Ia tetap saja mabuk-mabukan . Para ulama membaca ayat-ayat Al-Qur'an di pestanya. Tak di sangkannya , lelaki itu menangis saat mendengarnya . Apalagi ketiga di bacakan ayat-ayat tentang kiamat.
     Lantas , ia bertaubat dan menjadi muslim yang shaleh . Tak beberapa lama , lelaki itu meninggal dunia . Suatu ketika ulama yang menghadiri pestanya bermimpi. Dalam mimpinya , ia berjumpa dengan lelaki kaya raya , ia bertanya " hai kawan ku , di mana tempat mu sekarang ." Lelaki itu menjawab, " Alhamdulillah , aku di taman surga ". Ia bertanya lagi ," Apa yang membuat mu sampai di sini". Lelaki itu menjawab lagi , " karena aku bertaubat dan melakukan amal shaleh ".
     Demikian , bukti kasih sayang Allah kepada hamba-Nya . Allah menerima taubat hamba-Nya selama ajal belum menjemput. Orang yang bertaubat berbuat dosa pasti di ampunni-Nya. 


Tidak ada komentar:

Posting Komentar